dinsdag 28 augustus 2012

Diep Rusland in: het begin (1)



Grotere kaart weergeven
Voor Moskovieten blijven Siberië en Ruslands Verre Oosten exotische oorden. Ze komen er nauwelijks. Misschien zijn ze er geboren en hebben hun jeugdjaren hier doorgebracht om op latere leeftijd de sprong naar de dynamische en kansen biedende hoofdstad te wagen. Voor hen ligt de Europese cultuur in Londen, Berlijn of Parijs dichterbij. Vliegtickets naar de stranden van Zuid-Oost Azië zijn goedkoper dan een retourtje Vladivostok.
Maar de schatkamer van Rusland ligt opnieuw onder de aandacht van het Kremlin. De tsaren veroverden het gebied voor het bont van de pelsdieren om dat aan de begerige Europese adel te verkopen. Anno 2012 put Rusland er uit de talrijke hulpbronnen: natuurlijk exportprodukten nummer één: olie en gas. Maar ook de inkomsten uit goud, kolen en hout vullen de Russische schatkist.
Siberië en het Verre Oosten hingen er altijd maar een beetje bij. Genoeg plannen, maar uiteindelijk genegeerd door de communisten. Vervallen en een leegloop in de chaotische jaren negentig en vergeten in Poetins Rusland. Maar de president heeft de ontwikkeling van Siberië en het Verre Oosten dit keer op zijn prioriteitenlijstje staan. Havens, wegen, rails moeten er komen. Een speciaal ministerie is ervoor opgericht. Evenals een departement/bedrijf dat beslist over de licenties en buitenlandse investeringen en direct onder de president valt.
Het kwakkelende Europa biedt geen zekerheid meer. De Chinese economie heeft dorst naar olie en gas. Om op de opstomende bedrijven en mensen uit China een antwoord te hebben, moet Rusland de eigen bewoners een toekomst bieden en om aansluiting te vinden bij de Aziatische tijgers moet dit deel van het land naar een hoger niveau. Zo kunnen Siberië en het Verre Oosten Rusland uiteindelijk helpen aan die zo verlangde sprong voorwaarts.
De komende tien dagen reis verover ik dit andere Rusland. Per vliegtuig en per trein, twee maal deels de route van de beroemde Trans-Siberische Spoorlijn (Moskou-Vladivostok 9288,2 kilomter). Te beginnen in Novosibirsk, de hoofdstad van Siberië, transportknooppunt van Siberië. Naar Tajsjet waar de Tran-Siberische spoorlijn een afsplitsing krijgt in de vorm van de Bajkal-Amoerlijn. Gebouwd op de botten van de kampgevangen uit de Goelag. Vervolgens Irkoetsk, de stad waar de tegenstanders van de tsaar werden verbannen, en daarna Sljoedjanka aan het Bajkalmeer, de parel van Siberië. Het grootste meer van de wereld met een oppervlakte als België. Dan naar Chabarovsk, dertig kilometer van de Chinsese grens en waar de Chinezen komen. Tenslotte Vladivostok, de havenstad en in september het podium voor de leiders van de APEC-landen. Onder het wakende oog van Poetin heeft de stad een opknapbeurt gekregen en staat het symbool voor de Russische blik op Azië.
Ik zal zien wat Siberië en het Verre Oosten te bieden hebben.

1 opmerking: