vrijdag 11 september 2009

'Je zag die Lada naar beneden zakken'

'Onze Opel', kopte de internetsite gazeta.ru gisteren. De Russen zijn maar al te blij met de koop van Opel door de Russische Sberbank. De GAZ-fabriek in Niznji Novgorod profiteert namelijk ook van de deal. Het bedrijf is industrieel partner. Dat betekent dat de Opels straks uit deze fabriek rollen. Bestemd voor die aantrekkelijke Russische automarkt, na Duitsland de grootste van Europa. Het meest belangrijk is wel dat de Russen nu een kijkje kunnen nemen in de Opelkeuken. Zo hopen ze de technologische achterstand op de buitenlandse merken goed te maken.
Dat is hard nodig, want de Russische automerken hebben een bedroevende reputatie. Dat blijkt wel als je naar de mening van Russen vraagt.
Denis (24) is bij autodealer Avtomir, in een buitenwijk van Moskou, op zoek naar een nieuwe wagen. Hij gaat voor een Renault. Andere auto's bekijkt hij niet. Waarom geen Russische? Hij moet hard lachen. ,,Ik heb twee keer een Lada gehad. Na drie maanden mankeerde aan dat ding van alles. Onderdelen vielen eraf. Hij maakte een enorme herrie. Ze zijn naar verhouding nog duur ook. Ik neem liever een Renault. Dan betaal ik meer, maar dan weet ik zeker dat ik waar voor mijn geld krijg."
Ook verkoper Maksim Borisov van Avtomir is niet enthousiast. Leunend tegen een grijze Chevrolet: ,,Russische auto's lopen achter. Sinds twee jaar hebben Lada's een airbag. Japanse merken hadden dat veel eerder."
Michail Kovrigin, hoofdredacteur van autonet.ru en mede-auteur van vijftien autoboeken, zweert bij een Opel. Een Skoda-kalender hangt boven zijn computer. ,,Een vriend van mij had een Lada. Als hij spullen in de achterbak stopte, zag je die auto naar beneden zakken."
Alleen autoverkoper Oleg Kripakov van Megamotors lijkt vertrouwen in Russische wagens te hebben. Zijn werkkamer bevindt zich in een kantoor dat meer weg heeft van een barak. Op de achtergrond valt het geluid van de Moskouse autoracebaan Leningradski Prospekt te horen. ,,Vroeger rammelden die dingen inderdaad aan alle kanten." Hij zit op zijn bureaustoel, pakt de leuningen en schudt lachend heen en weer. ,,Maar dat is allang niet meer zo. Het zit bij de Russen tussen de oren dat Russische wagens slecht zijn. Het wordt tijd dat dat beeld gaat veranderen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten