Elke nacht speurt chauffeur Izaak (42) de Moskouse straten af. Op zoek naar mensen langs de weg, die een illegale taxi willen aanhouden. Een bekend fenomeen in de Russische hoofdstad. Deze avond stopt hij op de Tuinring op het moment dat een potentiële klant zijn hand heeft uitgestoken. Het gebaar om een zogeheten 'bombila' aan te houden. Na een korte onderhandeling brengt Izaak zijn passagier voor 350 roebel (8,64 euro) in een half uur naar huis.
Terwijl Izaak onderhandelt, wachten twee illegale taxi's achter hem. In de hoop dat de klant de prijs te hoog vindt. Izaak en zijn metgezellen zorgen voor ergernis bij het gemeentebestuur en de officiële taxi's. Ze kennen de verkeersregels slecht, veroorzaken ongelukken en rijden in slechte auto's, luidt de kritiek. De overheid probeert een legale markt te creëren. Sinds september moeten taxi's een licentie hebben en vanaf 1 januari krijgt de illegale chauffeur een boete van 5000 roebel (123 euro).
Maar het gevecht verloopt moeizaam. Volgens de Moskouse Transport Unie rijden in de hoofdstad 9000 officiële taxi's, tegenover 40.000 illegale. Izaak is goedkoper en de bombila staat op elke hoek van de straat. Volgens Izaak schuilt in elke automobilist een bombila. ,,Je hebt twee categorieën. De één neemt mensen mee op weg naar zijn werk om de benzinekosten te dekken, de ander doet het om van te leven.''
Izaak behoort tot de laatste groep. Hij moet wel gek zijn om zijn werk op te geven. Hij kwam twintig jaar geleden uit de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe naar Moskou voor een baan. Hij werd marktkoopman - kleren en schoenen. Dat leverde te weinig op. Nu rijdt hij elke nacht rond. Per dienst verdient hij 3000 tot 4000 roebel; per maand 90.000 tot 120.000 roebel. Het gemiddelde maandsalaris in ligt op 24.000 roebel (592 euro). En Izaak betaalt geen belasting.
Rond het Wit-Ruslandtreinstation is de strijd om de passagier het meest zichtbaar. Hier komen de treinen uit het westen van Rusland aan. De officiële taxi's wachten op hun klanten. Daaromheen loeren illegale chauffeurs als een roofdier op een prooi. Regelmatig winnen ze de strijd van de officiële chauffeur. De klant kiest voor de laagste prijs.
Het is een moeilijk gevecht, beseft Joeri Famisj (54), officieel taxichauffeur. Op het autodak staat 'taxi'. Op de zijkant het reserveringsnummer. Voor hem valt het nog mee. ,,Ik rijd alleen op bestelling." Famisj pleit voor een harde aanpak. ,,Overal in Moskou moeten speciale agenten staan die de illegale taxi's aanhouden. Bij de eerste aanhouding een boete van 30.000 roebel, bij de tweede keer 60.000 roebel en bij de derde keer moet de auto in beslag genomen worden.''
Izaak heeft nog niets gemerkt van de nieuwe regels. De politie heeft aangekondigd zich voor te doen als passagiers. Aanhoudingen komen niet voor. ,,Als ik gepakt word, betaal ik of zeg ik dat ik een vriend een lift geef.'' Hij verwacht niet dat er echt iets verandert. ,,Iedereen in Moskou heeft extra geld nodig. Leraren, artsen, mijn vrienden. Ze moeten brood betalen, hun familie onderhouden. Ze hebben een probleem als deze inkomsten wegvallen. Dan verliest de overheid steun. Moskovieten hebben de bombila nodig.''
Ik kom net uit Moskou en herken het verhaal. De "Izaken" in deze wereld zijn vriendelijk en welwillend, Je moet echter wel goed voorbereid zijn op een tocht met een snorder want als je zelf geen kaart hebt wordt het een lange tocht.
BeantwoordenVerwijderenNet terug van een weekend Moscau met zaken vrienden kan ik vertellen dat dit perfect werkt. Ik heb louter vriendelijke chauffeurs ontmoet die inderdaad niet altijd de weg weten maar ach dan hebben wij google maps en kom je er toch. Wel moet je je realiseren dat je veelal in (zeer)oude auto's stapt en niet verzekerd bent. Als bij ons de taxi's nou eens goedkoop werden zou er veel meer gebruik van worden gemaakt. Het systeem zou legaal/betaalbaar moeten worden gemaakt.
BeantwoordenVerwijderenFloris je schrijft net zo als je praat. Prima dus !