vrijdag 16 april 2010

‘Poetin en Medvedev willen geen eerlijke politie’

'Hoe corruptie bij de Russische politie werkt? Een voorbeeld. Een agent weet dat een bedrijf zich niet houdt aan de wet. Hij stapt ernaartoe en zegt tegen de directeur: “Ik heb informatie ontvangen dat u geen belasting betaalt en dat hier mensen zonder registratie werken. U voorkomt problemen als u mij geld geeft.” Van dat geld gaat een deel naar de eigen politiechef.
Ik verdien als politieman 25.500 roebel (638 euro) per maand. Ik moet mijn vrouw en twee kinderen onderhouden. Moskou is een dure stad. Er zijn twee manieren om aan extra geld te komen: corruptie of bijklussen, bijvoorbeeld als taxichauffeur, bewaker of een datsja bouwen. Mijn manier? Dat zeg ik niet, anders raak ik mijn baan kwijt. Maar het is geen corruptie.
Ik vrees het ergste voor mijn toekomst. Het pensioen van een oud-collega van mij is 8.000 roebel per maand. Ik ben bang dat als ik stop dat bedrag nog lager is.
Ik begrijp dat de mensen ons niet vertrouwen. We doen ons werk niet goed en die corruptieschandalen maken het er niet beter op. De grootste oorzaak van die schandalen zijn Poetin en Medvedev. Zij willen geen eerlijke politie, anders moet de overheid dat ook zijn. De regering kan geen politie gebruiken die de wet uitvoert. En ministers willen niks veranderen, want ze zijn bang hun macht te verliezen. Daarom worden de hervormingen van Medvedev geen succes. Alles wat hij zegt, is populisme.
Na de val van de Sovjet-Unie vertrokken de beste agenten en docenten. In het zakenleven of als beveiliger konden ze veel meer verdienen. Ik ben gebleven. Ik had ook beveiliger kunnen worden, maar dan kan je baas je meteen op straat zetten. Ik koos voor zekerheid. Maar het salaris is minder waard geworden. Daarom is ons vak niet meer aantrekkelijk. Door het vertrek van de politiedocenten zijn er veel slechtere agenten gekomen en is de kwaliteit van het korps achteruit gegaan.
Hoe je de politie moet verbeteren? Je moet beginnen met de goeden door te laten en de slechten te weigeren. Ook moeten er meer agenten op straat. We zitten te veel binnen. De bureaucratie is toegenomen. Heel wat afdelingen kunnen weg. Het salaris moet omhoog en de sociale privileges moeten terug. Agenten moeten weer recht hebben op gratis openbaar vervoer en moeten alleen de helft van de woninghuur betalen.
In de Sovjet-Unie vertrouwden de burgers ons. We hielden de stad schoon van dronkaards en grepen in bij vechtpartijen. We kwamen bij de mensen thuis. Dat is niet meer zo. Nu patrouilleer ik vooral op straat en controleer ik de mensen of hun papieren in orde zijn.
Bij de regionale verkiezingen in oktober is gefraudeerd. Ik was bewaker. Ik heb gezien wat daar is gebeurd. Maar wat doet de regering? Zij zegt dat alles volgens de wet is verlopen.’

Igor, 43 jaar, werkt sinds 1987 bij de Moskouse politie.

1 opmerking:

  1. Frustrerend... Met eerlijkheid kom je nergens dus in Rusland.

    BeantwoordenVerwijderen