donderdag 23 februari 2012

'Onze ambtenaren zijn bandieten'

Tatjana: 'Al onze vrienden vertrekken naar het buitenland. Ze hebben genoeg van Rusland. We willen ook, maar hebben te weinig geld. We willen graag naar Barcelona. Maar wat moet Dima daar doen? Taxichauffeur worden of boten opknappen?'
Dima: 'Van de winst van mijn meubelzaak moet ik meer dan de helft afstaan aan de politie. Ik moet voor alles betalen. Ik betaal extra voor brandvoorschriften. Als ik niet betaal, beland ik in de gevangenis.'
Tatjana: 'Hier heb ik een foto van het stadhuis in Barcelona. Heel gewoon. Maar bij ons stadhuis in Moskou staan dure BMW's en Meybachs. Onze ambtenaren zijn bandieten. Bij ons wordt iemand president en hij wordt alleen maar rijker. In andere landen krijg je als president gewoon een salaris. Maar niet alleen Poetin en Medvedev zijn schuldig. Ook mensen die daaronder werken, zijn corrupt.'
Tatjana: 'Leraren op de school van onze zoon moesten eergisteren een verklaring ondertekenen, waarmee zij aangeven dat ze Poetin steunen. Sommigen hebben dat niet ondertekend. Maar vervolgens staat hun naam er wel onder. Op de televisie wordt dan bekend gemaakt dat het hele lerarenkorps achter Poetin staat.'
Dima: 'Het eten op de scholen wordt steeds slechter, maar we moeten wel meer lesgeld betalen. Als je je examen wilt halen, koop je de leraar om.'
Tatjana: 'Gezondsheidszorg was vroeger gratis. Het was slecht. Nu moeten we ervoor betalen, maar is het nog steeds slecht.'
Dima: 'We hebben een datsja vijftig kilometer van Moskou. Daar hebben we geen gas. Als je verder weggaat van Moskou hebben de mensen geen gas. Het buitenland koopt gas van ons. Daar kunnen de ambtenaren beter aan verdienen dan als ze dat aan hun eigen volk verkopen. Als je een baan in de olie- en gas sector hebt, zit je goed. De hele economie draait op de prijs van olie. Maar als die zakt, heeft Rusland geen geen geld meer. Waar blijft de modernisatie?'

Tatjana en Dmitri Oelitina, beiden 42 jaar. Ze hebben één zoon, Maksimilian, 9 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten