vrijdag 9 december 2011

Zo pleeg je verkiezingsfraude

Tijdens de demonstratie van de oppositie en de Poetinjeugd dinsdag op het Triomfplein in het centrum van Moskou belde Vasili me op. Hij kondigde aan dat hij over twintig minuten ook op het plein zou zijn.
Vasili had een document bij zich met de officiële uitslag van de verkiezingen van stembureau nummer 139, waar hij zondag had gestemd. In de kopie van het document dat hij mij liet zien, staan de dertien handtekeningen van de commissieleden van het stembureau, de benodigde stempels en het tijdstip van de ondertekening van het document 5 december 2011, 0.08 uur.
Dan de uitslag van stembureau 139 volgens het document. Oppositiepartij partij Jabloko wint 227 stemmen. De regerende Verenigd Rusland komt uit op 323. De Communistische Partij is de grootste: 389 stemmen.
Dan de officiële uitslag van stembureau 139 op de site van de Centrale Kiescommissie. Wat blijkt: officieel heeft Jabloko 27 stemmen ontvangen en Verenigd Rusland staat opeens op 573. Tweehonderd stemmen minder voor Jabloko en tweehonderdveertig erbij voor Verenigd Rusland. Waar Verenigd Rusland de extra veertig stemmen heeft vandaan gehaald is een raadsel.
Vasili had gestemd op Jabloko. Hij toont mij een zelfgemaakte sticker: ,,Oplichters en dieven hebben mijn stem gestolen bij de verkiezingen."
Ik heb de Centrale Kiescommissie gebeld voor een reactie. Twee keer werd mij verzocht om later terug te bellen. De derde keer stelde de voorlichtster voor om een e-mail te sturen. Dat weigerde ik, omdat ik bij een ander onderwerp twee keer, halverwege en eind november, een e-mail heb gestuurd naar de Centrale Kiescommissie en ik wacht nog altijd op een antwoord. Toen ik aangaf toch echt iemand te willen spreken die mij per telefoon antwoord kon geven, werd de hoorn erop gegooid. Direct daarna belde ik weer. Geen reactie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten